Monday, July 4, 2011

Toman Sg Lebam and Physics

Pada 2-4 Jul 2011, saya berkesempatan bercamping bersama pelajar-pelajar SAKTI yang diketuai oleh En Aziz Husin GPK HEM SAKTI di Empangan Sg Lebam. Jarak tempat ini dari sekolah sejauh 25 KM. Dengan menaiki Honda EX-5, saya terpaksa menempuh jalan Ladang Kelapa Sawit sekitar 8 KM.
Keindahan SG Lebam
Jalan yang hampir berbatu memerlukan Suspensen Motor yang sangat baik. Spring Constant dan elasticity yang bersesuaian sangat penting bagi memastikan punggung tidak sakit. Jika elasticity spring yang terlalu rendah akan menyebabkan hentakan sedikit dan getaran yang tinggi juga akan merosakkan absorber motor.

Pengalaman menaikkan toman 1.2 kg amat menyeronokkan. Konsep "Newton Second and Third Law" diperlukan. Force dari garauan Mesin Gewang dikenakan(Newton First Law) bagi menaikkan ikan toman. Namun any Action Mesti ada reaction(Newton Third Law)...Jika daya yang dikenakan oleh pemancing dan toman masing-masing tinggi (Equilibrium), boleh menyebabkan tension terhasil pada tali dan mungkin tidak dapat ditampung oleh tali menyebabkan tali akan terputus.Justeru pemancing terpaksa beralah..melonggarkan tali.....sehinggalah toman menjadi lemah (force made by toman decrease)...
 Cg Aziz dan Cg Hisyam Noh memberi penerangan tentang orentering
Toman 1.2 kg dinaikkan Oleh Cg Mohd Ahir.

No comments:

Post a Comment